Monday, October 8, 2018

KULIAH 1 - Bahagian 2

TOKOH-YOKOH YANG TERLIBAT DALAM TEORI SOSIOLOGI PENDIDIKAN

Ibnu Khaldun (1332-1406) 
❤Mengkaji perubahan dan fenomena sosial
❤Mengkaji perkaitan antara institusi sosial
❤Membezakan antara masyarakat primitif dan moden
❤Menghubungkan pemikiran sosiologi dengan sejarah
❤Penyelidikan masyarakat secara saintifik dan empirikal

Auguste Comte (1798-1857) 
❤Mengasaskan ilmu Sosiologi (Barat)
❤Memperkanalkan hieraki sains dengan sosiologi kedudukan teratas (ratu)
❤Sosiologi ilmu sains paling kompleks berbanding dengan sains lain
❤Penyelidikan dilakukan secara saintifik dan sistematik
❤Membahagikan masyarakat kepada statik dan dinamik
❤Perkembangan atau perubahan masyarakat berlaku secara evolusi
❤Menekankan perkembangan pembahagian tugas dalam masyarakat moden

Emile Durkheim (1858-1917) 
❤Mengkaji manusia seperti mengkaji benda (fungsionalisme)
❤Perkembangan pembahagian tugas dalam masyarakat
❤Moraliti dalam masyarakat mode
❤Anomie menyebabkan masyarakat moden memerlukan moral

Max Weber (1864-1920)
❤Strafikasi disebabkan oleh multidimensi: berasaskan ekonomi, status dan kuasa
❤Agama penting sebagai agen perubahan
❤Rasionalisasi dalam masyarakat moden
❤Perubahan sosial adalah akibat daripada idea dan nilai (selain faktor ekonomi)
❤Kajian sosial: manusia perlu ambil kira tentang peri laku (tidak sama seperti mengkaji sains fizikal)

George Herbet Mead (1863-1931) 
❤Konsep simbol dan bahasa
❤interaksionisme simbolik: simbol yang mempunyai makna
❤Konsep: kendiri, masyarakat dan minda
❤Simbol: perkataan, objek, perlakuan, bahasa
❤Kendiri: definisi siapakah kita/untuk mengenali diri sendiri
❤Pemikiran: penghayatan dalam kendiri individu terhadap isyarat


TOKOH_TOKOH LAIN

❤HERBERT SPENCER: Perkembangan masyarakat berlaku secara evolusi
❤PIERRE BOURDIEU: Habitus, Modal Budaya, Penganiayaan Simbolik
❤C WRIGHT MILLS: Imaginasi sosiologi
❤BASIL BERNSTEIN: Kod sosial/bahasa
❤DAVID HARGREAVES: Konsep guru dan interaksi









No comments:

Post a Comment